Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Van Otis Redding tot Nina Simone

ma 7 nov. - 5:02

Tupac Shakur

71. Otis Redding: The Dock Of the Bay

Na een optreden in de Fillmore West verbleef Otis Redding een tijdje op een woonboot in Sausolito, waar hij een prachtig zicht had op de baai van San Francisco. Daar schreef hij het eerste deel van ‘(Sittin’ On) The Dock Of the Bay’. Na de eerste vier verzen raakte hij echter in de knoei met de tekst. Gelukkig had zijn gitarist Steve Cropper meer inspiratie en breide die er een vervolg aan. Voeg er het klotsende water bij plus het weemoedige gefluit van Otis en je krijgt een klassieker. Het liedje is dan ook veel poppier dan de rest van Otis’ songs en werd gecoverd door o.a. Percy Sledge, Sam & Dave en Glen Campbell. Ook The Golden Gate Quartet nam een vrolijke gospelversie op. Toch gaat niets boven de originele vertolking van Redding die jammer genoeg niet meer meemaakte dat het liedje de top van de Amerikaanse hitlijsten bereikte. Hij kwam om het leven bij een vliegtuigcrash op 10 december 1967. Pas een maand later werd de single uitgebracht.
 

72. Lou Reed: Vicious

Toen Lou Reed in 1970 verbitterd de stekker uit The Velvet Underground trok, verhuisde hij een tijdje naar Londen. Daar nam hij een titelloos soloalbum op dat grandioos flopte. David Bowie, een grote bewonderaar, schoot hem ter hulp en bracht ook zijn gitarist Mick Ronson mee. Samen produceten ze ‘Transformer’, nog altijd Reeds meest succesrijke plaat. Naast ‘Walk On the Wild Side’, ‘Satellite Of Love’ en ‘Perfect Day’ stonden er vier liedjes uit zijn VU-periode op. Ook het idee voor ‘Vicious’ ontstond in die tijd. Andy Warhol, Reeds mentor, had hem aangeraden een nummer te schrijven over een vicieuze vent of vrouw. Vicieus, wat bedoel je daarmee, vroeg Reed. “Oh, you know, like I hit you with a flower,” antwoordde de popartpionier. Woorden die Reed letterlijk overnam in de songtekst. 
 

73. Jimmie Rodgers: Blue Yodel N° 1 (T For Texas)

Jimmie Rodgers is een van de grondleggers van de countrymuziek. Hij had heel wat bijnamen waarvan ‘The Blue Yodeler’ de bekendste was. Van zijn signature tune ‘Blue Yodel’ maakte hij trouwens dertien verschillende versies. Rodgers schreef over het leven van gewone mensen op het Amerikaanse platteland en er stonden ook heel wat ‘railroad songs’ op zijn repertoire. Niet zonder reden, want hij had jarenlang bij een spoorwegmaatschappij gewerkt.
 

74. Chic: Le Freak

Met ‘Le Freak’ zorgde Chic voor een van de meest aanstekelijke songs uit het discotijdperk. Het nummer ontstond toen gitarist en producer Nile Rodgers en bassist Bernard Edwards uitgenodigd werden door Grace Jones om haar optreden bij te wonen in Studio 54, een exclusieve club in New York. Ondanks de voorspraak van Jones werd hen op een boerse manier de toegang geweigerd. Ze waren ziedend. Oorspronkelijk zongen ze in het refrein “Fuck off”, maar veiligheidshalve veranderden ze dat in “Freak out!” 
 

75. Diana Ross and the Supremes: Stop! In the Name Of Love

In de jaren ‘60 de parel aan de kroon van hitfabriek Tamla Mo(tor)town. Diana Ross and the Supremes stonden 12 keer op de eerste plaats van de Billboard Top 100, succes dat ook te danken was aan de onweerstaanbare nummers van componistentrio Holland-Dozier-Holland. ‘Stop! In the Name Of Love’ is daar een typisch voorbeeld van.
 

76. Santana: Oye Como Va

De zinderende en loepzuivere gitaarsound van Carlos Santana is herkenbaar uit duizenden. Vooral lang aangehouden noten vormen zijn handelskenmerk. Santana is een van de eersten die Zuid-Amerikaanse ritmes en jazzimprovisaties introduceerde in de rockmuziek. Zijn baanbrekende optreden op Woodstock lanceerde zijn carrière en meteen ook de latin rock. Het aanstekelijke ‘Oyo Como Va’ staat op het tweede album ‘Abraxas’. Niet alleen de muziek, maar ook de hoes zorgde voor opschudding.
 

77. Pete Seeger: We Shall Overcome

In 1947 hoorde Pete Seeger voor het eerst ‘I’ll Be Alright’, een traditionele gospel die gezongen werd door stakende tabaksplukkers in North Carolina. Seeger bewerkte het liedje en veranderde de titel in ‘We Shall Overcome’. Snel groeide de song, die opriep tot eendracht en verzet, uit tot het lijflied van burgerrechtenactivisten en werd het uit volle borst meegezongen op protestmarsen allerhande. Nu nog trouwens.  
 

78. 2Pac: California Love

Rapper en producer Tupac Shakur, alias 2Pac, was een zware jongen. Hij zat dan ook geregeld in de gevangenis. Toen hij vrijgelaten werd eind 1995 nam hij samen met Dr. Dré de single ‘California Love’ op waarin hij flarden van Joe Cockers ‘Woman To Woman’ verwerkte. Het werd een grote hit, maar lang zou 2Pac er niet van kunnen genieten, want in september 1996 werd hij op een kruispunt in Las Vegas neergeschoten. Naar verluidt waren zijn laatste woorden: “Fuck you”.
 

79. Simon and Garfunkel: America

Een van de indringendste songs van Simon and Garfunkel. Het verslag van een road trip door Amerika, maar ook een innerlijke reis van jeugdige onschuld naar volwassen realisme. ‘America’ was te horen in een spotje van Bernie Sanders voor de Democratische voorverkiezingen. De presidentskandidaat vroeg en kreeg de toestemming van Paul Simon om het liedje te gebruiken.  
 

80. Nina Simone: Feeling Good

Nina Simone was blijkbaar niet erg sympathiek in de omgang, maar wat een zangeres! Oorspronkelijk was ‘Feeling Good’ een musicalnummer, maar pas toen Simone het opnam, werd het een echte standard, o.a. gecoverd door Sammy Davis Jr., saxofonist John Coltrane, Michael Bublé en Muse. Misschien kenden de jonge Britten het nummer dankzij een tv-commercial voor Volkswagen.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet